Paliwo E10. Czy jest się czego bać?


  • 2024-09-25 07:45
 

Od początku 2024 roku na stacjach paliw w Polsce możemy zatankować benzynę 95-oktanową jedynie o nowym składzie tj. z wyższą zawartości bioetanolu. Oznaczona jest ona symbolem E10, co oznacza, że w paliwie znajduje się do 10% biokomponentów. Czy jest się czego bać?

Etanol jest mocno higroskopijny, więc łatwiej wchłania wodę. Może to prowadzić do szybszej korozji układu paliwowego; począwszy od zbiornika paliwa, przez metalowe elementy doprowadzające, a na pompach paliwa i gaźnikach kończąc. Dodatkowo guma oraz inne elementy z tworzywa mogą dużo szybciej ulegać degradacji. Paliwo E10 jest także bardziej "suche", co z kolei może mieć wpływ na szybsze zużycie metalowych elementów ruchomych pompy paliwowej. O ile nowsze modele motocykli (głównie te wyposażone w instalacje wtryskowe) dość dobrze radzą sobie z nowym paliwem, o tyle problemy mogą wystąpić w starszych konstrukcjach, gdzie producenci nie przewidzieli takiego składu chemicznego paliwa. W silnikach gaźnikowych spodziewane jest także większe zużycie paliwa oraz nieznaczenie mniejszą moc.

Niestety to dopiero początek problemów.

Bioetanol oprócz wspomnianej wcześniej higroskopijności dość szybko separuje się od paliwa. Proces separacji zaczyna się natychmiast po zatankowaniu, co nie jest problemem dla osób „przepalających” cały zbiornik paliwa w ciągu tygodnia czy dwóch. Jednak zatankowanie paliwa przed postojem zimowym z pewnością zaowocuje problemami z rozruchem na wiosnę. Jedynym rozwiązaniem w tym przypadku wydaje się być powstrzymanie procesu separacji bioetanolu.

Firma Liqui Moly wprowadza właśnie na rynek specjalny preparat (dodatek do paliwa), który ma za zadanie zapobiegać wszelkim negatywnym zjawiskom związanym z używaniem paliwa E10 w silnikach 2T i 4T zarówno podczas codziennego użytkowania jak i w czasie wielomiesięcznego zimowania jednośladów.

Podstawowe cechy preparatu:

- Poprawia przyspieszenie i zwiększa płynność jazdy.
- Chroni przed zwiększoną zawartością wody w paliwie.
- Kompatybilny ze wszystkimi rodzajami benzyny i dodatkami uszlachetniającymi.
- Może być dodawany do paliwa do wszystkich 4- i 2-suwowych silników benzynowych.
- Puszka 150 ml wystarcza na 35 do 70 litrów paliwa.
- Miesza się automatycznie.
- Testowany z katalizatorami.
- Nie zawiera związków metaloorganicznych.
- Doskonała ochrona przed korozją.
- Czyści układ paliwowy.

Aplikacja:

- Jedna puszka 150 ml wystarcza na 35 do 70 litrów paliwa.
- Dodaj zawartość puszki bezpośrednio do zbiornika z paliwem. Miesza się z paliwem automatycznie.

Aby kupić osobiście udaj się do jednego z naszych przedstawicieli.


Numer katalogowy produktu: 557.70.32, cena: 56,36 zł

Aby dowiedzieć się więcej o preparacie Liqui Moly E10 - kliknij tutaj.