SAG w zawieszeniu motocyklowym


  • 2024-08-20 14:10
 
UWAGA! Jest to artykuł archiwalny. Niektóre informacje takie jak ceny, lista towarów itp. mogą być już nieaktualne. Wszelkie aktualne dane znajdują się w aplikacji MIKE.

W zależności od przeznaczenia motocykli jak i ogólnych koncepcji poszczególnych producentów pojazdów zawieszenia motocyklowe mają różne konstrukcje. Jednak zasada jest jedna i wciąż ta sama - zapewniają one możliwie najlepszy kontakt kół z podłożem. Podczas jazdy na nierównościach oraz w przypadku źle ustawionego zawieszenia dochodzi do utraty przyczepności, a w konsekwencji do wywrotki lub innego, poważnego wypadku.

Jednym z głównych parametrów ustawień zawieszenia jest SAG. Jest to miara ugięcia zawieszenia pod obciążeniem. SAG statyczny to ugięcie zawieszenia tylko pod masą samego motocykla; SAG dynamiczny, to z kolei ugięcie pod masą motocykla z kierowcą gotowego do drogi ,a więc w ubraniach, kasku itd.

Jak poprawnie wyznaczyć SAG statyczny?

Stawiamy motocykl na podnośniku centralnym lub stopce centralnej tak, aby koła zupełnie nie dotykały podłoża, a zawieszenie się maksymalnie rozłożyło. Mierzymy odległość [L1] pomiędzy osią koła (element amortyzowany), a określonym punktem na motocyklu (nieamortyzowany). W przypadku klasycznego zawieszenia przedniego jest to dość łatwe - można założyć o-ring lub opaskę na rurę nośną. W przypadku zawieszenia tylnego będzie to punkt na siedzeniu lub tylnym błotniku. Co ważne, punkt ten powinien być pionowo nad osią koła, aby pomiar był wzdłuż do ruchu wahacza. Stawiamy motocykl na kołach pod własnym ciężarem i naciskamy go tak, aby zawieszenie zapracowało i ustawiło się w położeniu równowagi. Mierzymy te same punkty i wyznaczamy odległość [L2] dla przodu i tyłu.

SAG statyczny będzie miarą ugięcia zawieszenia, a więc różnicą L1-L2.

Generalnie powinien on wynosić około 10% skoku zawieszenia. W motocyklach szosowych i turystycznych są to wartości odpowiednio 20-30mm dla przodu i 10-15 dla tyłu. Dla modeli sportowych będą to wartości bliższe tych dolnych granic.

Następnie wyznaczamy SAG dynamiczny czyli obciążamy motocykl kierowcą z pełnym wyposażeniem i kompletnie ubranym do drogi. Uwzględniamy również bagaż jeśli planowany jest wyjazd w daleką drogę. Mierzymy podobnie ugięcia zawieszenia dla przodu i tyłu wyznaczając kolejne wartości [L3].

SAG dynamiczny będzie miarą ugięcia zawieszenia, a więc różnicą L1-L3.

Zazwyczaj jest to wartość stanowiąca około 30% skoku dla danego zawieszenia, a więc wartości te powinny oscylować w okolicach 30-40mm dla przedniego i 25-35mm dla tylnego zawieszenia.

Mając tak ustawione zawieszenie wiemy, że będzie ono działało poprawnie jeśli chodzi o zakres pracy i siłę nacisku, jednak nie mówimy tu zupełnie o tłumieniu hydraulicznym czyli parametrze tłumienia kompresji (COMP) i odbicia (REB).

Jak widać wyznaczanie SAG'u nie jest trudne jednak jest dość żmudne i potrzeba do tego 2 osób.

Dla mechaników lub zawodników, którzy chcą szybko i w pojedynkę poprawnie wyznaczyć SAG i często go korygują np. z uwagi na zmienność obciążenia motocykla idealnym rozwiązaniem może być tester SLACKER v.5S firmy Motool. Przeprowadzenie pomiaru zajmuje kilka sekund, a wynik jest niezmiernie precyzyjny. SLACKER jest przeznaczony do wszystkich rodzajów motocykli. Jego zalety docenią przede wszystkim mechanicy obsługujący motocykle podczas wyścigów na torach.

Aby kupić osobiście udaj się do jednego z naszych przedstawicieli.

Numer katalogowy produktu: 722.06.65 cena: 987.60

Aby dowiedzieć się więcej o urządzeniu SLACKER - kliknij tutaj.